Kad Tu valdi pār ķermeni, nevis ķermenis pār Tevi!

28.09.2014

Ja pēc darba dienas vīrietis jūtas noguris, nevis možs un enerģijas pilns, viena no iespējām ir izmēģināt slinga terapiju.
Slinga terapija  - kas tas ir?
Slinga terapija ar Redcord  aprīkojumu izstrādāta Norvēģijā. 
Šī ir viena no iedarbīgākajām fizioterapijas metodēm, kas stiprina  dziļo muskulatūru, stabilizē mugurkaulu un ķermeni, trenē muskuļu spēku.  
Slinga terapijas galvenais pluss – ļoti mērķtiecīgi izraudzīta slodze, kas precīzi darbojas uz vajadzīgajām muskuļu grupām, neizšķērdējot spēkus citām ķermeņa kustībām. Tā darbojas, izmantojot pacienta ķermeņa svaru un gravitācijas spēku.  
Redcord sistēma izmanto patentētu Neirac metodi, lai stimulētu guļošos, neaktīvos, dziļos muskuļus un atjaunotu to normālo funkcionēšanu. Ja dziļie muskuļi nedarbojas, to balsta funkciju pārņem virsējie muskuļi, kas no nepiemērotās slodzes sāk sāpēt, ar laiku rodas arī citas veselības problēmas.
Kur to pielieto?

  • Visbiežāk izmanto muguras problēmu diagnosticēšanā un ārstēšanā – vispirms, veicot pieaugošas slodzes testu muskuļiem, tiek noteikts vājais punkts; vēlāk strādā uz vēdera dziļajiem muskuļiem un stabilizē dziļo muguras muskulatūru,
  • Rehabilitācijā – strādā uz kustību apjoma palielināšanu, muskuļu stiepšanu , kā arī  veic trakciju - iestiepj locītavu saites, muskuļus, samazina kompresijas slodzi uz locītavām, uzlabo asinsriti, vielmaiņu un samazina sāpes locītavās. Trakciju var pielietot gan kakla un jostas daļai, gan plecu un gūžu locītavām.
  • Neiroloģisku problēmu novēršanai – izmanto neirac jeb neiromuskulārās aktivizēšanas metodi,  ar kuras palīdzību stimulē gulošos muskuļus.
  • Fitnesā  - ļoti laba alternatīva trenažieru zālei. Mērķtiecīgi strādā uz vispārējo ķermeņa sagatavotību, izpilda vingrinājumus, lai palielinātu muskuļu spēku, izturību, uzlabotu stabilitāti locītavās utt. 
  • Sportā - arī profesionālajā sportā, piemēram, Norvēģijā to pielieto, sagatavojot valsts labākos sportistus - slēpotājus, ātrslidotājus, tramplīnlēcējus u.c. 
  • Skaistumkopšanā un relaksācijā - pacients tiek novietots relaksējošā pozīcijā, ko var izmantot pirms un pēc nodarbības, piemēram, lai atpūtinātu saspringtos muskuļus.

Kā terapija darbojas?
Redcord ir piekares ierīce ar divām virvēm, kuru galos ir lences. Virvēm iespējams mainīt augstumu, tās papildus kombinē arī ar dažāda veida cietām un elastīgām saitēm un citu aprīkojumu. Lences un saites tiek izmantotas ķermeņa daļu iekarināšanai. Aprīkojums iztur līdz 250 kg lielu svaru.
Vingro gan guļus uz kušetes, gan sēdus, stāvus un balstā uz rokām. Vingrinājumus izpilda gan slēgtā ķēdē, kad strādā tikai rokas vai kājas, gan atvērtā ķēdē, kad strādā, piemēram, kājas, bet arī rokām ir pilna vai daļēja slodze.
Slodzi kāpina, mainot sākuma pozīciju, palielinot vingrojuma atkārtojumu  un piegājienu skaitu, kā arī dodot papildus norādījumus vingrojumu izpildei. Papildus slodzi nodrošina arī ar līdzsvara virsmām, svara aprocēm, trīša sistēmu utt.
Vienmēr sāk no vienkāršākā un virzās uz sarežģītāko. Vingrojumu laikā nedrīkst just sāpes. Ja rodas diskomforts, atgriežas pie tās pozīcijas, kurā vingrojumu var izpildīt maksimāli kvalitatīvi un bez sāpēm.
Kam tā piemērota?
Slinga terapiju bez ierobežojumiem var apmeklēt dažāda vecuma cilvēki, arī bērni. 
Individuālā nodarbība – notiek fizioterapeita uzraudzībā, izstrādājot vingrojuma kompleksu atbilstoši vecumam, fiziskai sagatavotībai un diagnozei.
Nodarbība grupā – notiek fizioterapeita vadībā, pie vairākām ierīcēm pēc vienotas programmas visiem dalībniekiem.
Vingrošana mājās - ar redcord mini aprīkojumu iespējams vingrot arī mājās. Tad gan vispirms nepieciešamas vairākas individuālas nodarbības pie fizioterapeita, kas sastāda individuālo vingrojumu plānu un pārliecinās, ka cilvēks visus vingrojumus veic kvalitatīvi un pareizi.
Kad slinga terapija nav ieteicama?
Terapijai ir ļoti maz ierobežojumu – akūtas traumas un tiešs pēcoperācijas periods. Ja ir kādas hroniskas slimības, piemēram, augsts asinsspiediens, sirdsdarbības traucējumi un tmldz., par to jāinformē fizioterapeits.
Cik bieži jāvingro?

  • Ja ir veselības problēmas: profilaksei - 1 reizi nedēļā,
  • lai uzlabotu fizisko stāvokli - 2, 3 reizes nedēļā.

Fiziskai sagatavotībai: 

  • ja šis ir vienīgais nodarbību veids – 3,4 reizes nedēļā,
  • ja vēl skrien, peld, brauc ar riteni – pietiks ar 1 vai 2 reizēm nedēļā.


                                                                                                                            Konsultē Baltijas Fizioterapijas centra fizioterapeits Artūrs Ivuškāns.